kawan blogger semua, add saya di FACEBOOK ya.. (on9stuff@yahoo.com) makasih semua

Saturday, May 15, 2010

petang yang indah..

assalamualaikum dan salam sejahtera untuk semua pembaca blog saya (^_@)

petang yang indah, redup, memang ceria la katakan, tambah-tambah lagi sambil hirup udara segar di laman rumah sambil tonton piala Uber akhir antara China dan Korea.. kadang-kadang bosan pon ada, nasib baik la ada kamera, malas nk tulis panjang-panjang, ini pun kire panjang sangat dah ni..

ni nak tunjuk gambar yang baru jer snap petang tadi..

layanzzz!

bunge aper ntah.. sape tau angkat tangan??

ini confirm kaktus.. tapi spesies ape sy pon tatau..

ini plat kete yang saya slalu bawak, teke kete ape ni??

ini pulak meter air rumahku.. eh eh.. rumah ayakku la...

dan yang terakhir lepas snap gambar, dapat makan puding.. yum yum..

tata..
sayonara..

Wednesday, May 5, 2010

update!??

malam ni mood untuk menyediakan bahan untuk mengemaskini blog.. tapi bukan blog saya, blog bioD la, punya la lama tak update, penyakit malas punya pasal la ni, akhirnya azam baru hari ni untuk menjadi yang terbaik dikalangan yang terbaik, so langkah pertama saya perlulah mendisiplinkan diri untuk semua kerja, untuk mendisiplinkan diri, saya perlulah menyediakan jadual kerja. inilah langkah yang perlu saya ambil untuk masa ini.. stekat ini saja entry hari ni, nak sambung tgk adamaya.. adios!

Wednesday, April 21, 2010

ceria bersama saya

Semua orang inginkan ceria. Ceria melambangkan kesegaran, positif, produktif, kejayaan, harmoni damai dan kreatif. Ceria adalah anugerah Allah s.w.t. kepada hamba-Nya yang terpilih. yang lain perlu berkerja sedikit untuk memiliki sifat ceria.

Ceria berpunca dari hati. Hati yang tenang memancarkan nur cahaya ketenganan di muka, anggota badan dan pancaindera. Sebab itulah hati yang cerian melahirkan tidakan yang yakin, mantap dan bersunguh-sungguh. Kecerian juga menjadi pemangkin untuk tidakan yang positif.

Suasana ceria mempengaruhi orang lain. Orang yang bermuram durja akan bertanya pada diri sendiri "Mengapa aku tidak ceria?" Bagaimanapun keceriaan yang tidak terkawal sering melampui batas akhlak, moral dan agama. Hanya iman yang layak menjadi kayu pengukur..

Saturday, February 6, 2010

SEKAYU!

baru balik dari Hutan Lipur Sekayu, bukan jalan-jalan tapi fieldwork ecology. best! best! best!, kalau dulu pergi bersama kawan-kawan seusia denganku, tapi kini pergi bersama pemuda pemudi harapan bangsa yang jauh lebih muda dari ku.satu yang tak boleh dilupakan untuk trip ini adalah, si dia.. haha, main-main jer. trip ecology kali ni mengajarku mengenal burung, kelawar, ikan, serangga air serta profil hutan, lain-lain yang penting kepada flora dan fauna adalah perkaitan parameter fizikal ke atas ekosistem air dan ekosistem teresterial.

satu dalam 1001, macam mana lipas boleh masuk dalam sambal nasik lemak, bermacam-macam persoalan bermain difikiran, adakah si lipas bersalah??

sedikit galeri di sana..

sekian saja ya, untuk galeri seterusnya akan sy upload di bioD blog, selamat melayarai blog bioD

Thursday, January 14, 2010

cerita seminggu..

salamekom semua, nak jadikan cerita, kiter bermula pada hari khamis lepas iaitu 7/1/2010, kelas pagi... dah la pagi tu mood tak baik, badan demam, masuk plak kelas, trus duduk mcm org blur, lecturer masuk, carik mana aq, maner fadhil? tanyer dier, terhegeh2 aq angkat tangan dengan perasaan tak bersalah, kenape kamu tak on pc? tanye die lagi.. adoi tersenyum2 aq dlm sakit + blur..

pastu lab genetik plak, pas kelas tu aq ok sket, hepi la nak masuk lab genetik.. dah masuk seme, tgh kire jagung tetibe?? badanku mula tak sedap, trus senyap sampai abes lab siap salin je resultnya.. malang sungguh aq..

pas drpd tu, aq minta kawanku hantar ke pkumt sbbnya aq tgh sakit pale nk melayang.. sampai pk akak nurse yg amik suhu tu amik suhu aq, alaaa tak demam la plakkk.. tapi tak kire nk masuk gak jumpe doktor nk cakap sakit pale jerr.. dapat la 5 jenis ubat..

then trus balik umah, trus tido kerena kepanasan demam kesakitan pale selama 7 hari 13/1/2010, rugi sungguh tinggal kelas.. actually aq masih lagi sakit pale, tp aq buat2 tak sakit je tak mo parents risau..

moral of the strory
kalau demam makan ubat,
sentiasa minum air yang cukup,
kurangkan minum minuman sejuk..

Sunday, December 27, 2009

mind say stop..

aduh.. sejak akhir-akhir ni, aq macam tak berdaya lagi, lihat saja muka yang ceria, tindakan yang cergas.. aduh! semuanya beransur perlahan. kalau dulu aq tak perlu risau memikirkan sesuatu kerana aq tak pernah melalukannya, tapi kini aq buntu, fikiran ku asyik saja terbang ke sana ke mari, sehinggakan aq rasakan aq tak seperti aq yang dulu. banyak perkara yang mengecewakan aq, aq risau akademik aq akan jatuh kalau masalah ini berlarutan, wahai masalah, aq cuba sedaya untuk menyelasaikan kamu, aq juga akan cuba untuk melupakanmu, aq mahu ke depan, aq mahu melangkah jauh, mahu mencapai impian, menjadi yang terbaik antara kamu..

Tuesday, November 24, 2009

abah, bagilah balik tangan Ita

cerita ini saya baca dari blog Cikgu Farha hayatilah penceritaan ini semoga ia boleh memberi pengajaran kepada kita semua.. "hargailah mereka yang berada di depan mata"

kembalikan tangan Ita


"Semasa kisah ini berlaku, budak perempuan ini berusia 3 setengah tahun. Bersendirian di rumah dia kerap dibiarkan pembantunya yang sibuk bekerja bermain di luar, tetapi pintu pagar tetap dikunci. Bermainlah dia sama ada berbuai-buai di atas buaian yang dibeli bapanya, ataupun memetik bunga raya, bunga kertas dan lain-lain di laman rumahnya.

Suatu hari dia terjumpa sebatang paku karat. Dia pun melakar simen tempat letak kereta ayahnya tetapi kerana diperbuat daripada marmar,lakaran tidak kelihatan. Dicubanya pada kereta baru ayahnya.

Ya...kerana kereta itu bewarna gelap, lakarannya jelas. Apa lagi kanak-kanak ini pun melakarlah melahirkan kreativitinya. Hari itu bapa dan ibunya bermotosikal ke tempat kerja kerana laluannya sesak sempena perayaan Thaipusam. Penuh sebelah kanan dia beredar ke sebelah kiri kereta.

Dilakarnya gambar ibu dan ayahnya, gambarnya sendiri, lukisan ayam, kucing dan sebagainya mengikut imaginasinya. Kejadian itu langsung tak disedari si pembantu rumah.

Pulang petang itu, terkejut badaklah pasangan itu melihat kereta yang baru setahun dibeli dengan bayaran ansuran, berbatik-batik. Si bapa yang belum pun masuk ke rumah terus menjerit, "Siapa punya kerja ni??!!!"


Pembantu rumah yang tersentak dengan jeritan itu berlari keluar. Dia juga beristighfar. Mukanya merah padam ketakutan tambah-tambah melihat wajah bengis tuannya.

Sekali lagi diajukan pertanyaan keras kepadanya, dia terus mengatakan "Tak tahu...???!!!"

"Duduk di rumah sepanjang hari tak tahu, apa kau buat?!!!" herdik si isteri lagi. Bila anak yang mendengar suara ayahnya balik, tiba-tiba dia berlari keluar dari bilik. Dengan penuh manja dia berkata, "Ita buat ayahhh.. cantik kan!" katanya menerkam ayahnya ingin bermanja seperti selalu.

Si ayah yang hilang sabar merentap ranting kecil pokok bunga raya didepannya, terus dipukul bertalu-talu tapak tangan anaknya. Si anak yang tak mengerti apa-apa terlolong-lolong kesakitan sekaligus ketakutan.

Puas memukul tapak tangan, si ayah memukul pula belakang tangan anaknya. Si ibu cuma mendiamkan diri, mungkin setuju dan berasa puas dengan hukuman yang dikenakan. Pembantu rumah melopong, tak tahu nak buat apa-apa.

Si bapa cukup rakus memukul-mukul tangan kanan dan kemudian tangan kiri anaknya. Selepas si bapa masu ke rumah dituruti si ibu, pembantu rumah menggendong anak kecil itu, membawanya ke bilik. dilihatnya tapak tangan dan belakang tangan si anak kecil calar balar.

Pembantu rumah memandikan anak kecil itu. Sambil menyiram air sambil dia menangis. Anak kecil itu pula terjerit-jerit menahan kepedihan sebaik calar-balar itu terkena air. Si pembantu rumah kemudian menidurkan anak kecilitu. Si bapa sengaja membiarkan anak itu tidur bersama pembantu rumah.

Keesokkan harinya, kedua-dua belah tangan si anakbengkak. Pembantu rumah mengadu. "Sapukan minyak gamat tu!", balas tuannya, bapa si anak.

Pulang dari kerja, dia tidak melayan anak kecil itu yang menghabiskan masa di bilik pembantu.

Si bapa konon mahu mengajar anaknya. Tiga hari berlalu, si ayah langsung tidak menjenguk anaknya sementara si ibu juga begitu tetapi setiap hari bertanya kepada pembantu rumah. "Ita demam... " jawap pembantunya ringkas. "Bagi minum panadol tu," balas si ibu. Sebelum si ibu masuk bilik tidur dia menjenguk bilik pembantunya. Apabila dilihat anaknya ita dalam pelukan pembantu rumah, dia menutup semula pintu.

Masuk hari keempat, pembantu rumah memberitahu tuannya bahawa suhu badan Ita terlalu panas. "Petang nanti kita bawa ke klinik. Pukul 5.00 siap" kata majikannya itu.

Sampai waktunya si anak yang longlai dibawa ke klinik. Doktor mengarahnya ia dirujuk ke hospital kerana keadaannya serius.

Setelah seminggu di wad pediatrik doktor memanggil bapa dan ibu kanak-kanak itu. "Tiada pilihan.." kata doktor yang mencadangkan agar kedua-dua tangan kanak-kanak itu dipotong kerana gangren yang terjadi sudah terlalu teruk. "Ia sudah bernanah, demi nyawanya tangan perlu dipotong dari siku ke bawah" kata doktor. Si bapa dan ibu bagaikan terkena halilintar mendengar kata-kata itu.

Terasa diri tunggang terbalik, tapi apalah dapat dikatakan. Si ibu meraung merangkul si anak. Dengan berat hati dan lelehan air mata isterinya, si bapa terketar-ketar madandatangani surat kebenaran pembedahan.

Keluar dari bilik pembedahan, selepas ubat bius yang dikenakan habis, si anak menangis kesakitan. Dia juga terpinga-pinga melihat kedua-dua tangannya berbalut putih. Direnung muka ayah dan ibunya.

Kemudian ke wajah pembantu rumah. Dia mengerutkan dahi melihat mereka semua menangis. Dalam seksaan menahan sakit, si anak yang keletah bersuara dalam linangan air mata.

"Abah.. Mama... Ita tak buat lagi. Ita tak mau ayah pukul. Ita tak mau jahat. Ita sayang abah.. sayang mama." katanya berulang kali membuatkan si ibu gagal menahan rasa. "Ita juga sayang Kak Narti.." katanya memandang wajah pembantu rumah, sekaligus membuatkan gadis dari Surabaya itu meraung seperti histeria.

"Abah.. bagilah balik tangan Ita. Buat apa ambil.. Ita janji tak buat lagi! Ita nak makan macam mana? Nak main macam mana? Ita janji tak conteng kereta lagi," katanya bertalu-talu. Bagaikan gugur jantung si ibu mendengar kata-kata anaknya.

Meraung dia sekuat hati namun takdir yang sudah terjadi, tiada manusia dapat menahannya.

Saturday, November 21, 2009

mcD baru.. erkk kenyang..

21/11/09 jam 4 petang lebih

petang yang membosankan, nasib baik apai ngan apis ade, pergi ke asrama UMT, sampai tingkat 4 B2 apis, apis ooo apis, tgk2 kelibat orang.. uper2nye si apai tgh gayut, ngan sape lagi kalau tak ngan si die.. haha apai apai.. tuk tuk tuk.. apis bukak pintu.. "pis jom makan..." nak g mane? perkataan tu berlarutan ditanya sampai kuar pintu pakgat UMT, bukan sampai situ, sampai tapik like padang golf.. panjang punye citer.. akhirnya terkeluar di mulut apai.. mcD katenye.. ok no hal.. jom.................................... zoooooommmmm dah sampai mcD, pergh! ramainye.. oder punyer oder, double cheese burger jugak makanan kegemaranku.. tapi dapat burger bhgn atas jer.. yg bawah dah ilang (bukti: gambar kat bawah), tp takpe.. tak menjadi masalah kerana perutku kecil saja, 2-3 suap abes.. dah kenyang, alhamdulillah.. lupe nak bgtau.. gambar ni sy amik dr blog apis ... haha sori pis.. plis plis plis.. jgn marah aku.. haha full stop...



abes saja mamam mcD kami berlari2 anak ke kereta kancilku yg kiut.. ujan katakan.. trus ke gergasi (Giant la) carik KFC plak ade tempahannn.. hahaha rahsia.. full stop.. then kami ke kedai pakck mydin.. pastu balik... sampai asrama, singgah bilik apis.. die beli brg baruuu.. trus pakai.. abes gambar skandel die simpan.. marah nih! haha.. gurau jer.. pastu sy tinggalkan bilik die tu balik umah.. dalam perjalanan bali tringat plak nak potong rambut.. singgah KEDAI GUNTING AYAHKU nama kedai jer.. bukan kedai ayah sy yer.. hehe.. pakcik.. potong rambut pendek.. " pendek mcm mane? pendek tepi je ke" kate pakcik tu.. tak la pakcik.. pendek sgt.. haha.. potong punya potong.. siap.. nak tgk gambarnyer..??

jeng.. jeng.. jenggggg..hahaha
jangan gelak.....

Wednesday, November 18, 2009

cuti di kampung...

minggu lepas balik kampung kat Kelantan.. banyak keje nak wat, biasala rumah tradisi mestila ade serba kekurangan kan, dari memanjat tangga wat wiring, pasang lampu sebuah rumah, pasang soket, plak la ape2 la.. paku sana paku sini, mengecat rumah, fuh! penat seharian.. tapi dibayar dengan celoteh spupu spapat, sonoknye bukan main lagi.. :-) ni die cousin sy namanye syuhada.. nampak tak muke penat saya.. nampak laa nampaklaa.. hak3.. dan.. minggu ni iaitu esok hari khamis kene balik lagi nak siapkan mengecat rumah.. almaklumla hari raya haji akan menyusul tiba..ok lah.. sambung plak cite ni hari sabtu nnti.. tgk la keadaan rumah sy nnti yer.. adios! chaiyuk!

Sunday, November 15, 2009

kembali merindu!!

lama betul aq tak cakna blog aq nih.. skrg dah cuti bermakna aq akan mengupdate blog aq nih seceria yang mungkin, akan aq bikin satu lagi blog khas untuk BIOD batch julai 2009/2010.. nantikan kemunculannya.. dan tak bermakna blog ini akan ku pinggirkan kerana inila blog peribadiku.. adios semer! chaiyuk!

Friday, August 21, 2009

SALAM RAMADHAN

salam semua kawan kawan blogger..
dikesempatan ini saya nak mengucapkan Salam Ramadhan dan selamat berpuasa semua, maafkan salah silap saya yang mungkin silap secara tak langsung almaklumlah di alam maya kan..
apapun, harapan saya semoga di bulan yang mulia ini dan bulan-bulan yang lain kita dapat melaluinya dengan perkara yang baik dan ikhlas kerana Allah, semoga kita dirahmati-Nya, Amin..

Sunday, August 9, 2009

merdeka!


1 MALAYSIA


1 KEBANGGAAN

1 PENGHARGAAN

MERDEKA!!


Friday, June 19, 2009

yahoooo!.. yabedabedu!!

yahoooooo!!

dapat tawaran belajar..
28/6/09 ni lapor diri..
busy la sket nak berblog nih..

Tuesday, June 2, 2009

Stadium Sultan Mizan Runtuh bumbungnyer..

Stadium ini diberi nama Stadium Sultan Mizan terletak di Gong Badak Kuala Terengganu dirasmikan pada 10 Mei 2008. Baru setahun jagung stadium ini bangun mengenal alam, dah jatuh rebah ke bumi..upacara pembukaan gilang gemilang pada 10 May 2008 lalu dan kini sperti gambar di bawah..

Saturday, May 30, 2009

indahnya seni khat..

karya oleh intan